Dinsdag 6 oktober: Maxine Teller & Mark Drapeau

Presentations and discussion on Government 2.0 and online marketing 2.0:
Maxine Teller, MiXT Media Strategies – social media consultant to government and businesses
Mark Drapeau, founder Government 2.0 Club, columnist and Emerging Media researcher at the (Pentagon’s) National Defense University 

Mark Drapeau en Maxime Teller (uiterst links)

Mark Drapeau en Maxime Teller (uiterst links)

Mark begon z’n verhaal met een verwijzing  naar een nieuwe format dat past bij de open, transparante e-democracy. Via sociale media werden mensen opgeroepen naar een zogeheten ‘un-conferention’ te gaan, zonder keynote speakers, zonder agenda. Dat bleek een groot succes; zo’n 800 mensen kwamen opdagen om te praten over talloze onderwerpen.

Bij de meeste departementen is nog wel een weg te gaan al merkt hij op dat steeds meer senior governmental officers persoonlijker worden in hun aanwezigheid in de sociale media. Dat is een goede ontwikkeling want dat willen mensen ook zien en lezen.

Er is nog steeds een kloof tussen overheid en burger. De overheid heeft een eigen idee van praten met het publiek dan het publiek dat heeft. Daarnaast horen mensen niet graag van de regering wat ze wel en niet moeten doen, ook al is dat voor hun eigen bestwil zoals wijzen op voorzorgsmaatregelen bij een griepepidemie.

De beste manier om relaties met het publiek op te bouwen en te onderhouden, is vertrouwen te winnen. Dat moet de overheid dan wel verdienen. Vooral jongeren vertrouwen elkaar in hun eigen netwerken, maar het vertrouwen in de overheid ontstaat niet zomaar.
In de netwerken zijn echter wel genoeg mensen die wel vertrouwen in de overheid hebben. Het advies van Maxine en Mark is dat de overheid gebruik moet maken van deze personen. Gebruik de strategie ‘word of mouth’.

3001829504_59159f0c90

Een mooi voorbeeld waarbij een overheidsorganisatie via sociale media zichzelf toch een beter imago heeft gegeven is ‘the idea factory’ van de Transportation Security Administration (http://www.tsa.gov/). Deze organisatie is verantwoordelijk voor de beveiliging van vliegvelden. Niet de meest populaire organisatie, waar veel kritiek op is vanwege de behandeling van passagiers. Maar het is hen toch gelukt meer sympathie te krijgen door dit initiatief.

TSA heeft een ideeënbox opengesteld waar iedereen ideeën kon aandragen, waar anderen weer op konden reageren en stemmen. Er kwamen zo’n 100.000 suggesties binnen waarvan er tussen de 10 en 20 zijn uitgevoerd. De TSA ging niet krampachtig om met deze reacties en censuurde nauwelijks op dit platform.

Het  devies is (ook hier): gewoon doen.

Het voorbeeld dat we eerder hebben gehoord – opengov, waarbij iedereen ideeën voor het Witte Huis kon aandragen – is er een waaruit blijkt dat het niet werkt. Het legaliseren van marihuana was het idee met de meeste stemmen. Het werkte niet omdat het te algemeen was; het werkt vooral wanneer het om specifieke terreinen gaat en bij specifieke agencies. Deze organisaties zijn meer bereidwillig en durven ook meer risico te nemen. Ook werd er helemaal niets met de reacties gedaan, wat nog erger is dan helemaal niets doen.

De bijeenkomst vond plaats in het gebouw van het Wereld Natuur Fonds

De bijeenkomst vond plaats in het gebouw van het Wereld Natuur Fonds

 “The general strategy should be: be specific”

Een deel van dit programmaonderdeel bestond uit een presentatie van Mirna en mij, die – op verzoek van beide strategen – uit de doeken deden hoe de Nederlandse overheid2.0 er voor staat. Zie de presentatie: www.slideshare.net/paulfrank/presentatie-cnm1.

Ze waren razend enthousiast over de viral van ons ministerie van Justitie over cybercrime die een tijd terug op Hyves te zien was. Dat zou de Amerikaanse regering nooit kunnen doen zo, vanwege de privacybescherming. Zie het filmpje.

viral

Plaats een reactie